Vincles que perduren
Introducció
A l’Estany, l’escola ha estat sovint un punt de trobada que va més enllà de les aules. Aquest estiu, una part de l’AFA ha fet visible que els vincles que s’hi creen no es trenquen fàcilment. Davant de la situació d’una família afectada pel pumptrack, que ja no porta els seus fills a l’escola, la resposta ha estat clara: el poble no gira l’esquena a qui forma part de la seva història.
Una escola que fa poble
A l’Estany hi ha una escola petita, pública i de poble. Tres paraules que defineixen un projecte educatiu arrelat al territori i a la seva gent. Una escola on els mestres no només ensenyen, sinó que acullen, escolten i acompanyen.
Cada dia a mig matí, alumnes i mestres es troben a l’àgora per fer l’assemblea. És un espai on cada infant pot explicar com se sent, què el preocupa o què li agradaria millorar. Es parla d’escola, de família i també de poble. És una pràctica diària que ajuda els nens a expressar-se i a escoltar els altres.
Els divendres tenen un altre protagonisme: les conferències. Un o més alumnes expliquen un treball que han fet davant de tots els companys, mestres i, sovint, veïns del poble. Perquè aquestes conferències, normalment, són obertes a tothom. I això crea una connexió especial entre escola i poble, entre famílies i aprenentatges.
També hi ha sortides als voltants del poble. Les proposa l’escola, però hi participen les famílies. Caminades, jornades al bosc, activitats en moments assenyalats com la tardor o la primavera. Són moments de convivència que reforcen els vincles entre infants, pares, mestres i natura. La castanyada o les obres de teatre de Nadal, amb nens, pares i àvies fent d’actors, són altres exemples d’aquest esperit col·lectiu.
Aquest esperit viu molt especialment a través de l’AFA, l’associació de famílies. És un espai actiu, compromès, obert. I és aquí on ha nascut, aquest estiu, una onada de solidaritat cap a una família del poble que s’ha vist afectada directament pel projecte del pumptrack. Tot i que ja no porten els seus fills a l’escola, encara formen part del teixit humà que s’ha anat construint al voltant d’ella. I l’AFA ha respost com millor sap fer-ho: amb suport, amb empatia i amb acció.
Perquè quan una escola fa poble, no deixa ningú enrere. I perquè un projecte com el pumptrack, per molt que estigui pensat per millorar l’oferta del municipi, no pot acabar expulsant famílies del lloc on viuen.

Comentaris
Publica un comentari a l'entrada