Ciència al Territori: veus i experiències a l’escola rural




L'Espluga de Francolí, 8 de novembre de 2025

La jornada “Ciència al Territori: veus i experiències a l’escola rural” va ser inaugurada aquest dissabte al Museu Terra de l’Espluga de Francolí amb la presència de l’honorable Núria Montserrat, Consellera de Recerca i Universitats. A l’acte d’obertura també hi van participar Josep M. Vidal, alcalde de l’Espluga; Antoni Comajoan, coordinador del Secretariat d’Escola Rural de Catalunya (SERC); Josep Samitier, director de l’Institut de Bioenginyeria de Catalunya (IBEC), i Aïda Boix, directora del Museu Terra.

La jornada va néixer com un espai de trobada entre docents, investigadors i entitats que impulsen projectes i activitats STEAM a diversos territoris, amb especial atenció a les escoles rurals i a la seva capacitat d’innovació, creativitat i vincle amb la comunitat.

Jo hi vaig intervenir en l’obertura de l’acte, davant de la Consellera de Recerca i Universitats i la resta d’autoritats.

En la meva intervenció es va posar en valor la importància d’impulsar l’educació STEAM des de primària, especialment a les escoles rurals, on l’aprenentatge científic i tecnològic es pot connectar directament amb l’entorn i la vida quotidiana.

Una aposta per una educació que desperta curiositat, construeix comunitat i dóna protagonisme als infants.

Objectius i format de la trobada

La trobada va combinar ponències breus, presentacions d’experiències i una fira final amb tallers i demostracions pràctiques. L’èmfasi va ser clar: fomentar vocacions científiques en entorns rurals, facilitar l’accés a metodologies innovadores i teixir xarxes de col·laboració entre escoles, entitats locals i centres de recerca.

El Moianès aporta experiència i visió

D’entre les iniciatives presentades, van destacar dues aportacions provinents del Moianès:

ZER Moianès Llevant
Jo hi vaig presentar “Aprenem del Sol 2.0”, un projecte on l’alumnat va proposar a l’Ajuntament de Sant Quirze Safaja la instal·lació d’un sistema de senyalització per prevenir riscos a la passera del Parc de l’Aigua en episodis d’inundacions.
Un exemple de ciència escolar aplicada, útil i connectada amb el territori.

STEAM4ALL (Teresa Miras) (*)
STEAM4ALL, que porta més de sis anys col·laborant amb escoles rurals del Moianès i d’altres comarques, va compartir la seva línia de treball basada en la pràctica creativa, el treball col·lectiu i el desenvolupament de projectes tecnològics amb impacte comunitari. La seva participació va posar de manifest el valor que tenen les entitats locals com a aliades educatives.

Un missatge final: la ciència també és rural
La jornada va servir per fer visible una realitat sovint menystinguda: la innovació no és exclusiva de les ciutats. Les escoles rurals poden i estan generant projectes científics rellevants, arrelats a la vida del territori i amb capacitat de transformar-la. (**)

La col·laboració entre la ZER Moianès Llevant i STEAM4ALL mostra un camí possible:
una educació més equitativa, més comunitària i més oberta a la ciència.

En la mesura que es reforcin les xarxes entre centres, institucions i entitats, aquestes pràctiques podran consolidar-se i arribar a moltes més escoles del país.


Antoni Comajoan 
Coordinador del Secretariat d'Escola Rural de Catalunya SERC
Director de la ZER Moianès Llevant


(*) Ponència de Teresa Miras


Bon dia a tothom, moltes gràcies per haver comptat amb nosaltres en aquesta jornada
Em dic Maria Teresa Miras sóc mestra jubilada i voluntària de STEAM4ALL, Avui voldria
compartir amb vosaltres com treballem des del territori, en col·laboració amb les escoles, per
acostar la tecnologia, la creativitat i la ciència a l’alumnat.


Steam4all ésuna associació sense ànim de lucre que pretén  impulsar les vocacions científiques, tecnològiques, artístiques i matemàtiques en entorns rurals i amb perspectiva de gènere.

Avui voldria compartir amb vosaltres com treballem des del territori, en col·laboració amb les escoles, per acostar la tecnologia, la creativitat i la ciència a l’alumnat.

Moltes de les persones que van impulsar els primers projectes tenen una àmplia experiència professional i vital.

Desprès de sis anys de trajectòria de l'associació, ens agradaria que aquest bagatge no es perdés, sinó que es transformés en coneixement compartit: que enginyers, científiques, docents o tècnics, després d’una vida intensa, poguessin fer un traspàs  de la seva passsió per la ciència i la tecnología i del seus coneixements per la sea mestres i alumnes.

A Steam4ll creiem que el talent no té codi postal ni genere, és per això que la nostra tasca va encarada a fer el suport a les escoles rurals i instituts de poble.



Dos projectes, una mateixa direcció”

En aquesta diapositiva veiem dues columnes.
A l’esquerra hi ha el projecte de l’escola, i a la dreta el projecte paral·lel que impulsem des de STEAM4ALL.

El que volem destacar és que no treballem de manera aïllada, sinó que ho fem a demanda del centre i en sintonia amb els objectius educatius del centre. L’escola dona el marc pedagògic i curricular, i STEAM4ALL aporta recursos, coneixements tècnics i voluntariat per fer-lo més viu i aplicat.

Treballem amb el professorat  definim el projecte i quant aquest està a punt Son les i els mestres qui el duen a terme amb el nostre suport

Quan l’escola proposa un projecte —per exemple, sobre energia, sostenibilitat o medi natural— nosaltres hi donem continuïtat amb activitats pràctiques, experimentals i tecnològiques, que amplien el que els alumnes ja estan treballant a classe.

D’aquesta manera, el projecte de l’escola i el nostre es complementen:
El resultat és que els infants aprenen fent, connecten la teoria amb la realitat, i veuen que el que aprenen a l’aula té una aplicació directa en el món que els envolta.


A STEAM4ALL no ens quedem només en la teoria: fem tallers pràctics on els alumnes aprenen a parlar el llenguatge de les màquines.

Treballem amb SCRATCH, una eina de programació gràfica ideal per als més petits, que els ajuda a entendre la lògica de la programació jugant.

Després avancem cap a Arduino i micro:bit, on ja poden connectar codi amb sensors i motors, i veure com el que escriuen a l’ordinador té efectes reals al món físic.

També fem servir Python, un llenguatge més versàtil que permet desenvolupar projectes més complexos: des d’automatitzacions fins a petites aplicacions.

A més, col·laborem amb els instituts del Moianès cotutoritzant treballs de recerca, ajudant els alumnes a orientar els seus projectes tecnològics i científics. I cercant assessors experts que els puguin ajudar.


Aquesta diapositiva mostra molt bé què entenem per aprendre ajudant.

D’una banda, reparem ordinadors que provenen d’empreses, i amb això donem als alumnes una experiència tècnica real: obrir, diagnosticar i tornar a posar en marxa equips.

A més, aquests equips no es queden al taller: els reutilitzem per donar-los una segona vida, ja sigui en escoles del nostre entorn o, com hem fet recentment, enviant-los a projectes educatius del Senegal.

També promovem cooperatives energètiques locals, perquè l’aprenentatge no sigui només digital sinó també ambiental i social.

I finalment, documentem i compartim tot aquest camí a internet, omplint els llocs web de les escoles amb les nostres experiències, perquè altres escoles o col·lectius puguin inspirar-se i replicar el model.

En resum, no només aprenem tecnologia: aprenem a posar la tecnologia al servei del bé comú.


STEAM4ALL ha demostrat que és possible fer projectes d’alt impacte educatiu amb pocs recursos però amb molta col·laboració.
Però ara tenim un nou repte: Aconseguir mès voluntaris i assegurar la continuítat de l'associació.

Ens cal un pas més: transformar l’experiència professional de moltes persones —enginyers, mestres jubilats, científiques, tècnics o artistes— en un llegat viu per les noves generacions..

No volem perdre el que hem construït: volem que el coneixement circuli volem que steam4all segueixi sent un espai on el coneixemnt i la passió es comparteixen

 Cloenda

STEAM4ALL no és només tecnologia, és comunitat, paciència, aprendre juntes i no deixar ningú sol.

Tal com diu Marie Cervenak, el problema no és el canvi, sinó la manca de suport quan el canvi arriba.

Creiem que si ens sostenim mútuament, el canvi educatiu és possible.

Gràcies.

 

(**)


PROGRAMA DE LA JORNADA

 08:45 — Registre i acreditacions.

  • 09:00 — Inauguració de la Jornada, amb intervencions de:
    • Aïda Boix (Directora del Museu Terra)
    • Antoni Comajoan (Coordinador del Secretariat d’Escola Rural de Catalunya SERC)
    • Josep Samitier (Director del Institut de Bioenginyeria de Catalunya IBEC)
    • Josep M. Vidal (Alcalde de L’Espluga de Francolí)
    • Núria Montserrat (Consellera de Recerca i Universitats)
  • 09:15 — Ponència: Montserrat Pedreira: “Acostar la ciència als infants: 10 idees en 20 minuts”.
  • 09:35 — Ponència: Pilar Jiménez (Responsable de Comunicació de l’IBEC): “L’aventura d’apropar la bioenginyeria a l’escola rural: una història de complicitats”.
  • 09:55 — Ponència: Gisela Carbajo (Coordinadora d’Educació del Museu Terra): “Museus que cuiden: art i cultura per al benestar emocional”.
  • 10:15 — Sessió de Presentacions “flash” d’experiències STEAM consolidades:
    • STEAM4ALL: “Lluitadors del foc”. Presenta Mª Teresa Miras.
    • Institut de Recerca Biomèdica de Lleida (IRBLLEIDA): “IRBLLEIDA en ruta”. Presenta Marta Marqués.
    • Institut de Ciències de Materials de Barcelona (ICMAB-CSIC): “Lab Tour 2026”. Presenta Daniel Martín.
    • Institut Català d’Investigació Química (ICIQ): “El Joc del SUPERVAL: Aprenent els cicles del carboni i del nitrogen de forma lúdica”. Presenta Marta Llorens.
    • Institut de Química Avançada de Catalunya (IQAC-CSIC) & Universitat de Girona (UdG): “Una novel·la interactiva per a despertar vocacions científiques” (intervenció en línia). Presenta Roser Giménez.
  • 11:00 — Pausa cafè.
  • 11:20 — Segona ronda de presentacions flash d’experiències STEAM del món docent i comunitari:
    • Escola Heurom (ZER Alt Lluçanès): “Petits projectes d’investigació a l’aula”. Presenta Montse Vilella.
    • ZER Moianès Llevant: “Aprenem el Sol 2.0”. Presenta Toni Comajoan.
    • Escola les Eres de Vinebre (ZER Ribera Ebre nord): “Ens presentem a X(p)rimenta!”. Presenta Núria Mauricio.
    • Escola del Poble Nou del Delta (ZER Mediterrànea): “La ciència a l’escola no és un bolet”. Presenta Míriam Claudio. (
  • 12:05 — Experiència d’iniciativa STEAM al territori de la Comunitat Valenciana: Montserrat Sorribes (CRA Celumbre, Cinctorres) — “Ciència a l’escola: aliances rurals per un món més sostenible”.
  • 12:20 — Experiència d’iniciativa STEAM al territori de Castella-La Manxa (connexió online): José María Martínez Navarro (Universitat de Castella-La Manxa) — “IteneraSTEAM: Innovación educativa para generar capital social comunitario”.
  • 12:35 — Fira d’iniciatives científiques (exposició i demostracions amb entitats, escoles i recerca):
    • Plataforma Espanyola de Nanomedicina: “Nanomed: La Nanomedicina visita les aules de primària”. Cristina Arimany.
    • Escola Heurom (ZER Alt Lluçanès): “Petits projectes d’investigació a l’aula”. Montse Vilella.
    • ICMAB–CSIC: “L’electricitat i el magnetisme en acció”. Daniel Martín.
    • Lab06 Manresa: “Laboratori de Ciència per infants”. Montserrat Pedreira.
    • IBEC: “El cervell”. Ana Beatriz Moreno.
    • STEAM4ALL: “Els lluitadors del foc i altres projectes”. Joaquín Jiménez.
  • 14:00 — Fi de la jornada.

 

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

PUMP TRACK sí, però no així.

El Pump Track a l’Estany: una lectura comunitària

Pump track: tancat el debat sobre la inundabilitat, s’obren nous interrogants